Χρήσιμες συμβουλές...
Για να έχετε μια απροβλημάτιστη συνεργασία χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.
Σχεδιασμός και Στρατηγική.
Μια άριστη δουλειά ξεκινάει πολύ πριν το μελάνι αποτυπωθεί πάνω στο χαρτί.
Προκειμένου να εξασφαλίσει κανείς ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα, θα πρέπει να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη αντίληψη των διαδικασιών εκτύπωσης, αποπεράτωσης (φινιρίσματος) και των απαιτήσεών τους.
Επιλέγοντας Συνεργάτη
Ίσως το πιό σημαντικό βήμα για την "Καλύτερη Αρχή".
Οι ψηφιακές εκτυπώσεις μικρού και μεσαίου τιράζ καθώς και οι εκτυπώσεις όφσετ είναι μια άκρως ανταγωνιστική αγορά και υπάρχει πληθώρα
υποψηφίων συνεργατών, αλλά ευτυχώς ή δυστυχώς, δεν είναι όλοι οι τυπογράφοι ίδιοι. Δεν έχουν τις ίδιες ικανότητες, δεξιότητες και εξοπλισμό.
Αν η ποιότητα δεν είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός σας, τότε η έρευνά σας θα περιοριστεί μέσα σε λίγες απαιτήσεις (π.χ. χρόνος, κόστος κ.τ.λ.)
εάν είναι δυνατόν ζητήστε να δείτε και κάποια δείγματα δουλειάς, για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο.
Αν όμως η ποιότητα σας ενδιαφέρει και θέλετε να βρείτε έναν συνεργάτη με άριστα αποτελέσματα και δεν ξέρετε που να απευθυνθείτε
για ποιοτικές εκτυπώσεις, συγγνώμη, δεν μας αφήνετε άλλη επιλογή από το να σας συστήσουμε ανεπιφύλακτα, Εμάς :)
Από την στιγμή που έχετε ξεκαθαρίσει με τις επιλογές σας, τότε, είναι ώρα να τα βάλετε «κάτω»…
Ζητώντας Προσφορά
Από εργασία σε εργασία, οι τιμές μπορεί να έχουν μεγάλη διαφορά.
Προκειμένω να βοηθήσετε τον τυπογράφο σας να σας δώσει μια όσο το δυνατόν επακριβή προσφορά θα πρέπει να έχετε ξεκάθαρη εικόνα του τι θέλετε ακριβώς και να το περιγράψετε αναλυτικά.
Μέγεθος & Είδος Εντύπου
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να διευκρινίσουμε, είναι το είδος (π.χ. Αφίσα, Μονόφυλλο, Δίπτυχο, Βιβλίο, Κατάλογος κ.ο.κ.) και η διάσταση του εντύπου.
Αν πρόκειται για μια εφαρμογή μιας μόνο σελίδας, (π.χ. Αφίσα, Φλάϊερ κ.τ.λ.) τότε το μόνο που θα πρέπει να γνωρίζετε είναι οι διαστάσεις του τελικού εντύπου ("ξακρισμένο" πλάτος x ύψος).
Αν υπάρχει χρώμα ή φωτό που εφάπτεται στα όρια της σελίδας σας, τότε θα πρέπει να αφήσετε και ξακρίσματα (bleed).
Αν πρόκειται για μια πολυσέλιδη εφαρμογή (τρίπτυχο, περιοδικό κ.τ.λ.) τότε θα πρέπει να διευκρινίσετε και το ανάπτυγμα του εντύπου.
Δηλ. Πλάτος Χ Ύψος όταν είναι πλήρως ανοικτό.
Π.χ. Η αναφορά «Τρίπτυχο Α4», δεν βοηθάει και πολύ γιατί δεν διευκρινίζεται αν είναι
Α4 όταν είναι κλειστό ( δηλ. ανάπτυγμα 62,7εκ. Χ 29,7εκ.) ή αν είναι ανοικτό (κλειστό 10 εκ. Χ 21 εκ.).
Εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κανείς την τεράστια διαφορά κόστους σε χαρτί, ανάμεσα σε αυτά τα δύο παραδείγματα.
Ποσότητα
Αυτός είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές προσδιορισμού του κόστους.
Αρκετοί τυπογράφοι είναι σε θέση να σας παραδώσουν σχεδόν οπουδήποτε, από μερικές εκατοντάδες (εμείς μπορούμε από 1) έως αρκετές χιλιάδες
αντίτυπα και ευχαρίστως θα σας δώσουν προσφορές για διαφορετικές ποσότητες. Θα πρέπει όμως να γνωρίζουν οπωσδήποτε τις ανάγκες σας.
Θα πρέπει να λάβετε υπόψιν δύο πράγματα. Πρώτον την τιμή τεμαχίου -όπου σαφώς, όσο πιο πολλά τεμάχια, τόσο πιο χαμηλή η τιμή τεμαχίου-, δεύτερον tη συνολική δαπάνη.
Συμβουλή: Μην ζητάτε ποτέ παραπάνω από όσα χρειάζεστε. Έστω και αν η διαφορά στη συνολική δαπάνη είναι μικρή.
Η εμπειρία, μας λέει ότι, στο τέλος το πιθανότερο είναι να μείνουν αχρησιμοποίητα και έτσι να έχετε αφενός εκταμιεύσει περισσότερα χρήματα
από όσα θα έπρεπε και αφετέρου να "σπαταλάτε" πολύτιμους πόρους (αποθήκευση, ανακύκλωση κ.τ.λ.).
Χρώματα και Μελάνια
Διευκρινίστε εάν η εργασία σας είναι μονόχρωμη, δίχρωμη ή τετράχρωμη
(Cyan, Magenta, Yellow, Black) ή εάν χρειάζεται κάποιο επιπλέον χρώμα spot ή Pantone. Καθώς αυτό επηρεάζει σημαντικά το κόστος.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μια σημαντική παράμετρος κοστολόγησης, στις εκτυπώσεις όφσετ είναι τα "χρώματα-μελάνια" που θα γίνουν χρήση.
Συνήθως με αυτή την προσέγγιση, μια Μονόχρωμη (1 μελάνι) εκτύπωση είναι πιό οικονομική από μια Δίχρωμη εκτύπωση όφσετ που με τη σειρά της είναι
πιό οικονομική από μια Τετράχρωμη (CMYK, Full Color) εκτύπωση κ.ο.κ.
Οι ψηφιακές εκτυπώσεις από την άλλη είναι σχεδόν πάντα Τετράχρωμες (CMYK, Full Color) ή Ασπρόμαυρες.
Σε λίγες περιπτώσεις -όπως π.χ. σε εμάς- μπορείτε να έχετε και μελάνια Pantone όπως π.χ. Orange, Violet, Green και υποστήριξη της PANTONE EXTENDED GAMUT Coated Guide.
Χαρτιά
Δεν τα "ρίχνουμε", ούτε τα "λέμε". Τα γνωρίζουμε όμως, πολύ καλά.
Επειδή οι τυπογράφοι δεν κάνουν «μαντεψιές», είναι απαραίτητο να τους ενημερώσετε για το είδος του χαρτιού που θέλετε να κάνετε χρήση. Αν δεν σας νοιάζει και πολύ το χαρτί, τότε απλά περιγράψτε τι θα σας άρεσε και αφήστε τον τυπογράφο να σας προτείνει κάποιο χαρτί σε σχέση με το είδος
του εντύπου. Π.χ. για κάρτες 300 βέλβετ ή φλάιερ 150 με 200 βέλβετ κ.ο.κ.
Αν όμως σας ενδιαφέρει οπωσδήποτε το βάρος και η υφή του χαρτιού, τότε θα πρέπει να το προσδιορίσετε επακριβώς. Αν δεν γνωρίζετε μπορείτε να περάσετε από τον τυπογράφο σας να σας δείξει κάποια δείγματα.
Περισσότερα με το Χαρτί: Διαστάσεις Χαρτιών, Βάρος Χαρτιών,
Δίπλωμα Χαρτιών.
Φινίρισμα (Finishing)
Στις πολύ απλές περιπτώσεις ο όρος αναφέρεται σε μια επικάλυψη που μπορεί να δεχτεί, μετά την εκτύπωση, το χαρτί.
Η επίστρωση μπορεί να είναι ένα φιλμ πλαστικοποίησης, ματ, γυαλιστερή ή soft touch ή μπορεί να είναι βερνίκι νερού ή UV το οποίο μπορεί να είναι ολικό ή τοπικό και σε αυτή την περίπτωση ματ
ή γυαλιστερό.
Στην ευρύτερή του έννοια, ο όρος περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο εύρος εργασιών που μπορούν ή πρέπει να γίνουν, όπως, βιβλιοδεσία, δίπλωμα, κοπτικό κ.α. Το θέμα αναπτύσσεται με λεπτομέρειες στο «Είδη Αποπεράτωσης»
Εκτυπωτικά Δοκίμια (Proofs)
Ζητήστε να είναι "...με τη βούλα"
Αν η ποιότητα και η πιστότητα και η σωστή απόδοση των χρωμάτων είναι σημαντικά για την δουλειά σας,
ζητήστε από τον τυπογράφο σας ένα εκτυπωτικό δοκίμιο.
Το εκτυπωτικό δοκίμιο θα σας δώσει μια όσο το δυνατόν ακριβέστερη εικόνα του πως θα τυπωθεί η δουλειά σας.
Ένα μικρό κόστος σας γλυτώνει από μεγάλο πονοκέφαλο. Βεβαιωθείτε όμως ότι το δοκίμιο που θα σας
δώσουν είναι συμμορφωμένο με βάση τα διεθνή στάνταρ (π.χ. Fogra39 για χαρτί Coated).
Πολλοί δίνουν μια εκτύπωση από ένα "καλό" Printer για εκτυπωτικό δοκίμιο, λίγοι είναι όμως
εκείνοι που το Δοκίμιό τους είναι "...με τη βούλα". Επίσης να τονίσουμε ότι τα εκτυπωτικά δοκίμια λέγονται έτσι και
η δουλειά τους είναι να ταιριάζουν με την τελική εκτύπωση. Μην ακούτε λοιπόν ότι το δοκίμιο "δεν πιάνεται".
Χρόνος Παράδοσης
Ο τυπογράφος σας θα πρέπει να γνωρίζει τον επιθυμητό χρόνο παράδοσης της εργασίας σας. Ούτως ώστε να μπορέσει να σας εντάξει στον προγραμματισμό του για να παραδώσει στην ώρα του.
Αν η εργασία σας θα έπρεπε να είναι έτοιμη χθες, στις περισσότερες περιπτώσεις ετοιμαστείτε να δεχτείτε μια μικρή επιβάρυνση,
μιας και θα πρέπει να δουλέψει υπερωριακά ή να αλλάξει την ροή της παραγωγής για την δική σας εργασία.
Εμείς, μπορούμε να παραδώσουμε -τις περισσότερες εργασίες- και αυθημερόν!
Προετοιμασία Artwork
Λοιπόν, έχετε επιλέξει τυπογράφο, έχετε ζητήσει την προσφορά σας και είστε έτοιμοι να προχωρήσετε με την προεκτύπωση. Αυτό είναι το πιο «ευαίσθητο» στάδιο μιας και από εδώ πολλά πράγματα μπορούν να πάνε και θα πάνε στραβά, εκτός και αν έχετε φροντίσει για το αντίθετο.
Σχεδιάζοντας για εκτύπωση σε τυπογραφείο.
Η εκτύπωση είναι μια ευαίσθητη διαδικασία με πολλά περιθώρια για λάθη. Δυστυχώς δεν έχουν όλοι οι γραφίστες την εμπειρία, τον εξοπλισμό ή τις γνώσεις για να παραδώσουν στο τυπογραφείο μια εργασία έτοιμη για φιλμ ή CTP. Εδώ εμείς, προτείνουμε, χωρίς φόβο και πάθος, σε κάθε επίδοξο γραφίστα να μελετήσει τα άρθρα μας με τις Συμβουλές και Υποδείξεις.
Έλεγχος και Υποβολή Αρχείων
Αυτό το στάδιο συνήθως έχει τους πρισσότερους πονοκεφάλους και λάθη. Τα αρχεία δεν είναι ελεγμένα σωστά ή υπάρχουν σοβαρά λάθη και παραλείψεις. Μπορείτε να βρείτε πως να προλαβαίνετε τα λάθη και τα προβλήματα πριν αυτά εμφανιστούν, καθώς επίσης και πως να στέλνετε σωστά τα αρχεία σας στο "Υποβολή Αρχείων"
Επιλέξτε τρόπο εκτύπωσης
Τις περισσότερες φορές –αν όχι πάντα- ο τυπογράφος θα αποφασίσει με ποιά μέθοδο θα τυπώσει, είναι όμως προς όφελός σας να κατανοήσετε με ποια κριτήρια γίνεται αυτή η επιλογή.
Η όφσετ είναι ο πλέον διαδεδομένος τρόπος εκτύπωσης χάρη στις υψηλές
ταχύτητες, στην αποτελεσματικότητα και στο χαμηλό κόστος ανά αντίτυπο. Έχει ένα υψηλό αρχικό κόστος εκκίνησης το οποίο εφόσον ισοσταθμιστεί με
τα αντίτυπα επιμερίζεται σε αυτά. Ενδείκνυται για μεσαίες και μεγάλες ποσότητες (τιράζ 2.500+ τεμάχια).
Διαβάστε περισσότερα για την όφσετ.
Ψηφιακή Εκτύπωση (Digital Printing)
Αυτή η μέθοδος γίνεται όλο και πιο δημοφιλής. Η ψηφιακή εκτύπωση κερδίζει
ολοένα έδαφος και στην εμπιστοσύνη των πελατών. Μιας και τα περισσότερα πράγματα συμβαίνουν στον «μαγικό κόσμο» της ψηφιακής τεχνολογίας, δεν χρειάζονται πολλά από τα απαιτούμενα στάδια της συμβατικής εκτύπωσης,
με αποτέλεσμα τεράστιου κέρδους σε χρόνο
Όσον αφορά το κόστος παραγωγής, ενδείκνυται για μικρές έως μεσαίες ποσότητες (τιράζ από 1 – 2.500 περίπου) μιας και έχει χαμηλό κόστος
εκκίνησης και σταθερό κόστος ανά τυπωμένο φύλλο.
Διαβάστε περισσότερα για την Ψηφιακή Εκτύπωση.
Παράδοση
Οι τυπογράφοι συνήθως αναφέρουν τον τρόπο αποστολής, αν δεν γίνεται μνεία πιθανότατα το κόστος
μεταφοράς δεν περιλαμβάνεται. Προσοχή όμως, αν η εργασία σας έχει κάποια ιδιαιτερότητα π.χ.
συσκευασία ανά 100 τεμ. ή συσκευασία σε κουτιά κ.τ.λ., θα πρέπει να το αναφέρετε.
Βεβαιωθείτε ότι δίνετε την σωστή διεύθυνση αποστολής, εφόσον διαφέρει από αυτήν των στοιχείων της
τιμολόγησής σας.
Καταλήγοντας σε Συμπέρασμα
Υπάρχουν πολλά περισσότερα στην εκτύπωση, από όσα μπορεί να έχουμε καλύψει στην παρούσα δημοσίευση.
Θα σας ενθαρρύναμε να εξερευνήσετε τον δικτυακό μας τόπο κερδίζοντας σε γνώσεις για τις εκτυπώσεις και τις
γραφικές τέχνες γενικότερα. Αν παρ΄ αυτά, κάπου τα χάσετε ή απλά θελήσετε διευκρινίσεις σε κάποιο
σημείο, τότε, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας. Θα είναι χαρά μας να
μοιραστούμε μαζί σας τις γνώσεις μας και να σας απαντήσουμε σε όσες απορίες μπορούμε.